رایج‌ترین موارد شکایت از کارفرما
نوشته شده توسط : ipooshak

رابطه کارگر و کارفرما شامل قوانین خاصی می‌شود که شامل هر دو طرف شده و وظایف یک نفر حقوق نفر دیگر خواهد بود و هر دو طرف باید با انجام وظایف محول شده به این قوانین احترام بگذارند در صورت عدم رعایت این قوانین طرفی که حقوقش ضایع شده است می‌تواند شکایت کند. به عنوان مثال اگر کارفرمایی درست و کامل حقوق را پرداخت نکند، کارگر می‌تواند به شکایت از کارفرما اقدام نماید. البته این کار مدارک خاصی نیاز دارد که باید در تمامی مراحل شکایت ارائه شود. 

در این مقاله تصمیم داریم در مورد شکایت از کارفرما بابت حقوق اطلاعاتی ارائه دهیم.

شکایت از کارفرما

رابطه کارگر و کارفرمایی

طبق ماده 2 قانون کار، کارگر در ازای حق السعی که دریافت می‌کند برای کارفرما کار می‌کند. بنابراین هر شغلی می‌تواند کارگری محسوب شود هم در بخش دولتی و هم خصوصی شامل می‌گردد. مشاغل کارگری به طور کامل تابع قانون کار و تأمین اجتماعی می‌شود.

همچنین طبق ماده 3 قانون کار، کارفرما این طور تعریف می‌شود: کارفرما کسی است که کارگر برای او کار می‌کند و از او حقوق می‌گیرد. مدیران، مسئولان و کسانی که اداره کارخانه و... را به عهده دارند، نماینده کارفرما به حساب می‌آیند. کارفرما در برابر تعهداتی که این نمایندگان به کارگران می‌دهند، مسئول می‌باشد.

 

شکایت از کارفرما در چه مواردی شامل می‌شود؟

شکایت از کارفرما با توجه به تعهداتی که بین دو طرف بسته شده است و همچنین مواردی که در قانون کار ثبت شده است، شکل می‌گیرد.

شکایت از کارفرما بابت بیمه:

این مسأله یکی از رایج‌ترین دلایل شکایت می‌باشد. طبق ماده 148 قانون کار و همچنین بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی، کارفرما موظف است که کارگر را بیمه کند و طبق ماده 183 قانون کار، اگر کارفرمایی از این کار امتناع ورزد، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق کارگر، معادل دو تا ده برابر میزان حق بیمه جریمه می‌شود.

بنابراین اگر در این مورد از کارفرمای خود شکایت دارید می‌توانید با مراجعه به واحدهای اداره کار، شکایت خود را مطرح کرده و درخواست برقراری بیمه کنید.

شکایت از کارفرما به دلیل عدم انعقاد قرارداد:

طبق قانون کار لزومی ندارد که قرارداد کتبی باشد و می‌تواند به صورت شفاهی هم بسته شود. موضوع بستن قرارداد کتبی، جایی اهمیت پیدا می‌کند که کارگر تقاضای بیمه دارد و برای اثبات رابطه کاری خود با کارفرما و احراز هویت به آن نیازمند می‌شود. قرارداد چه شفاهی و چه کتبی باید شامل موارد زیر شود: 

نوع کار و حرفه یا وظیفه کارگر، حقوق یا دستمزد و الحاقات آن، ساعات کار، محل کار، تاریخ بستن قرارداد، مدت قرار داد. بنابراین نبود قرارداد کتبی دلیل کافی برای شکایت نیست.

شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حقوق:

برای شکایت از کارفرما به خاطر نپرداختن حقوق باید در وهله اول مدارک مربوط به بیمه خود را از سازمان تامین اجتماعی تهیه و به همراه مدارک لازم به اداره کار مراجعه کنید. سپس یک جلسه اختلاف ازش تکیل می‌شود که اگر این مرحله هم مؤثر نبود و کارفرما به جلسه نیامد یا زیر بار نرفت، در گام بعدی برای شکایت از کارفرما می‌توانید از طریق طرح در شعب تشخیص اداره کار اقدام نمایید.

 

در رابطه با شکایت از کارفرما و شرایط حقوقی آن، جزئیات و مسائل زیادی وجود دارد که با مراجعه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد می‌‍‌توانید به این اطلاعات کامل‌تر دست یابید.

 





:: برچسب‌ها: شکایت از کارفرما , حقوق , ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: